Marketing & PR

APPLE’S “1984” ADVERT

Η Apple είχε δημιουργήσει μια ενδιαφέρουσα διαφήμιση πριν απο κάποια χρόνια και συγκεκριμένα το 1984. Είναι αρκετά ενδιαφέρον το γεγονός της εξέτασής της όσοναφορά στην μεταφορική εξήγηση των αναπαράστασεων.

Η πρωτοποριακή διαφήμιση της Apple για το Macintosh, με τίτλο «1984» προβλήθηκε για πρώτη φορά κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού Super Bowl τον Δεκέμβριο του 1983 και ήταν σαφώς πολύ πιο μπροστά από την εποχή της και θεωρείται avant-garde ακόμη και με τα σημερινά πρότυπα. Απεικονίζει ένα δυστοπικό μέλλον με πρότυπο το μυθιστόρημα του Τζορτζ Όργουελ.

Βλέπουμε μια ομάδα εργατών που έχουν υποστεί πλύση εγκεφάλου να πλησιάζουν και να κάθονται σε ένα μεγάλο αμφιθέατρο, όπου το προβαλλόμενο πρόσωπο του «Big Brother» κηρύττει για έναν «κήπο ιδεολογίας». Μια γυναίκα που κρατά μια βαριοπούλα, την οποία καταδιώκουν θωρακισμένοι φρουροί, τρέχει στην αίθουσα. Εκτοξεύει το όπλο της στον εικονικό δικτάτορα, προκαλώντας μια έκρηξη. Η διαφήμιση αυτή υπόσχεται ότι, λόγω της κυκλοφορίας του Macintosh, «το 1984 θα είναι διαφορετικό».

Η ιδέα δημιουργήθηκε από την εταιρεία δημοσίων σχέσεων της Apple, Chiat/Day, συγκεκριμένα από τον Creative Director Lee Clow και τον κειμενογράφο Steve Hayden. Η ιδέα παρουσιάστηκε αρχικά το 1982 για την προώθηση του Apple II. Η ιδέα πίσω από τη διαφήμιση ήταν ότι η ευκολία στη χρήση των υπολογιστών της Apple έδινε τη δύναμη της τεχνολογίας στους ανθρώπους και όχι στους διεφθαρμένους κυβερνώντες. Ενώ αρχικά απορρίφθηκε από τα στελέχη της Apple, ο Steve Jobs τους ενθάρρυνε να την αναπτύξουν για το επερχόμενο Macintosh.

Μια ενδιαφέρουσα εξήγηση δίνει στο Quora ένας χρήστης και επισημαίνει.

Πριν από το 1984, η IBM είχε σχεδόν το μονοπώλιο.Όταν η Apple ήρθε με τον πρώτο της προσωπικό υπολογιστή, τον Macintosh, προφανώς έφερνε νέα δεδομένα.
Η διαφήμιση, από κάθε άποψη, προκαλεί τους υπολογιστές της IBM και δίνει μια ένδειξη στο κοινό ότι η Apple φέρνει στο τραπέζι ένα μοναδικό προϊόν το 1984.

Ποιοί είναι οι συμβολισμοί πίσω απο τη διαφήμιση;

Οι ακόλουθοι – είναι αγοραστές υπολογιστών IBM που εμφανίζονται να ακολουθούν το πλήθος.
Η γυναίκα – είναι η μάρκα «Apple». Πλησιάζει το πλήθος για να προσφέρει ένα προϊόν που εκπλήσσει τους ανταγωνιστές και τους πελάτες της.
Η βαριοπούλα – είναι ο προσωπικός υπολογιστής Macintosh, που καταρρίπτει την τυραννία του μεγαλύτερου ανταγωνιστή του.(IBM)
Ο άνθρωπος στην οθόνη – είναι το εμπορικό σήμα «IBM». Μιλάει για την επιτυχία των προϊόντων της και τη δύναμη που κατέχει ως εταιρεία.
Η οθόνη – είναι ένας υπολογιστής της IBM μέσω του οποίου η εταιρεία παρουσιάζει την πρόταση αξίας της.

Έτσι ξεκάθαρα, η διαφήμιση του 1984 από την Apple είχε στόχο να στείλει ένα μήνυμα:

-Ανταγωνισμός πλέον και όχι μονοπώλειο.
-Νέες ιδέες για τους καταναλωτές.

Eπίσης κατά τη γνώμη του χρήστη που κάνει την ενδιαφέρουσα αυτή ανάλυση, κάνει λόγο επίσης για την εμφάνιση στην μπλούζα της αθλήτριας που κρατάει τη βαριοπούλα και λέει οτι η μπλούζα της έχει στάμπα τον υπολογιστή της Apple άρα για αυτό συμβολίζει την ίδια την Apple.
Αποτελέσματα αυτής της διαφημιστικής καμπάνιας:

-Υπολογιστές αξίας 3,5 εκατομμυρίων δολαρίων πουλήθηκαν αμέσως μετά την κυκλοφορία αυτής της διαφήμισης από την Apple.
-Η διαφήμιση κέρδισε πολλά βραβεία, συμπεριλαμβανομένου του WFA-Hall of Fame Award το 2003 και του Best Super Bowl Spot το 2007.
-Το “1984” έγινε η υπογραφή της Apple Computers.

Πηγές

https://www.quora.com/What-was-the-significance-of-Apples-1984-ad

https://en.wikipedia.org/wiki/1984_(advertisement)

Επικοινωνιολόγος. BSc Eπικοινωνία και ΜΜΕ (ΕΚΠΑ), MSc Δημοσιογραφία και Νέα Μέσα (ΕΚΠΑ), MA in Strategic Communications and PR from DEREE. -Life In Media Courses Instructor Έχει εργαστεί σε διαδικτυακά περιοδικά, σε διαφημιστικές εταιρείες, σε εταιρείες ως υπεύθυνη PR και social media manager και σε δημόσιους ερευνητικούς φορείς ως υπεύθυνη επικοινωνίας σε ευρωπαϊκά προγράμματα. Είναι απο τις πρώτες fashion bloggers στην Ελλάδα απο το 2009 με το blog της Life In Style να έχει γίνει case study στο Amsterdam Fashion Institute. To 2012 ίδρυσε το διαδικτυακό περιοδικό Spoiled, το οποίο αποτέλεσε καινοτομία στο χώρο της διαδικτυακής δημοσιογραφίας με αυτό να γίνει case study στο ΟΠΑ και να φτάσει τα 60000 views per day οργανικά σύμφωνα με το Google Analytics. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στις δημόσιες σχέσεις, στο στρατηγικό πλάνο, στο branding, influencer marketing, blogging και νέα μέσα, διαδικτυακή δημοσιογραφία, κοινωνικά δίκτυα.

0 comments on “APPLE’S “1984” ADVERT

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: