Marketing & PR

Δημόσιες σχέσεις σε διάφορους τομείς; Τί διαφορά υπάρχει;

Οι δημόσιες σχέσεις αποτελούν ένα φάσμα επικοινωνιακών τακτικών που βασίζονται στο πλάνο επικοινωνίας που ο κάθε επικοινωνιολόγος θα πρέπει να δημιουργήσει για οποιοδήποτε τομέα.

Αλλάζει όμως όταν υπάρχουν διαφορετικοί τομείς; Δηλαδή ο τομέας του τουρισμού θέλει άλλη διαχείριση; Ο τομέας της μόδας, του περιβάλλοντος, ο κρατικός τομέας και άλλοι;

Αυτή είναι μια ερώτηση που και οι ίδιοι οι εργοδότες πολλές φορές ρωτούν τους υποψηφίους αλλά και οι ίδιοι οι υποψήφιοι αναρωτιούνται και σκέφτονται πολλές φορές εάν πρέπει να κάνουν πρόσθετα σεμινάρια και διάφορα άλλα courses για να μπορούν να εξασφαλίσουν ένα αποδεικτικό στοιχείο οτι έχουν τις γνώσεις να εργαστούν σε πιο πολλούς τομείς που μπορούν.

Εδώ να πούμε αρχικά οτι οποιοσδήποτε επιθυμεί να εργαστεί σε οποιονδήποτε τομέα θα πρέπει να γνωρίζει τί είναι δημόσιες σχέσεις, τη διαφορά τους με το μάρκετινγκ (για να μπορεί να συνεργαστεί με τους συναδέλφους του εκεί με σωστό τρόπο) και φυσικά το σημαντικότερο να γνωρίζει πώς να διατυπώσει και να γράψει ένα πλάνο επικοινωνίας. Εάν κάποιος ενδιαφέρεται για αυτό υπάρχει το αντίστοιχο course που γίνεται η εκμάθηση της επιστήμης των δημοσίων σχέσεων και όλη η δημιουργία του πλάνου. Απο κεί και πέρα όλα διαμορφώνονται ανάλογα με τον τομέα.

Ένα μεγάλο πρόβλημα που υπάρχει είναι η άγνοια που έχουν πολλοί εργοδότες για το αντικείμενο των δημοσίων σχέσεων το οποίο μπερδεύουν με το μάρκετινγκ ή τα θέλουν και τα δύο μαζί. Ο άνθρωπος που έχει δουλέψει στη μόδα μπορεί να δουλέψει σε όλους τους τομείς. Γιατί; Γιατί η βιομηχανία της μόδας αποτελείτε με το φαίνεσθαι και την αναγνωρισιμότητα και οι τεχνικές είναι τεχνικές προβολής. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ο υποψήφιος να έχει περισσότερες γνώσεις σχετικά με τις τεχνικές προβολής. Σίγουρα δεν είναι ο κανόνας αυτός αλλά είναι περισσότερες οι φορές που βλέπουμε κάποιον που έχει δουλέψει στη μόδα (σε οποιοδήποτε κομμάτι της όπως πχ υπεύθυνος pr σε εταιρεία με υποδήματα ή ρούχα) να μπορεί να κάνει καταπληκτική δουλειά σε εταιρεία με αυτοκίνητα ως υπεύθυνος pr.

Αυτό δεν το λέμε ως κανόνα ή δεν προτρέπουμε κάποιον να ασχοληθεί με το κομμάτι της μόδας για να πάει στα υπόλοιπα. Το διευκρινίζουμε ως παράδειγμα για να δείξουμε κάποιος μπορεί να ασχοληθεί και με άλλους τομείς παρόλο που μπορεί να έχει προυπηρεσία μόνον σε έναν.

Ένα τρανό παράδειγμα είναι η Angela Ahrendts η οποία ήταν στην Burberry και δημιούργησε την περίοδο του 2010-2015 όλη την ψηφιακή ανανέωση της εταιρείας και τώρα είναι στην Apple.

Ένα άλλο πρόβλημα που βλέπουμε καθημερινά είναι οτι οι περισσότεροι εργοδότες επιθυμούν τη γνώση ενός τομέα για να μπορεί κάποιος να διαχειριστεί την επικοινωνία του. Για αυτό λέμε οτι υπάρχει άγνοια των εργοδοτών για τις δημόσιες σχέσεις. Ο υποψήφιος δε χρειάζεται να γνωρίζει τον τομέα γιατί δε θα του χρειαστεί. Θα χρειαστεί όμως να ερευνήσει τις πληροφορίες της εππιχείρησης και γενικά του τομέα στην ανάλυση της παρούσας κατάστασης που είναι το πρώτο βήμα του πλάνου και στο δεύτερο βήμα του πλάνου που είναι η ανάλυση της επιχείρησης/οργανισμού/εταιρείας.

Τί αλλάζει όμως;

Αυτό που αλλάζει λοιπόν είναι όχι τόσο οι τακτικές αλλά τα κοινά. Τα κοινά του κάθε τομέα. Πολλοί λοιπόν βάζουν ως δευτερεύον κοινό το γενικό κοινό και σε μερικές περιπτώσεις είναι σωστό.

Ένα άλλο που αλλάζει πολλές φορές (όχι όλες) είναι ο τρόπος με τον οποίο θα απευθυνθείς στα μέσα και σε ποιά μέσα θα απευθυνθείς.

Πολλές φορές αλλάζει και το ύφος του περιεχομένου, το πώς θα χτίσεις το περιεχόμενο και το είδος του περιεχομένου σε τακτικές όπως τα κοινωνικά δίκτυα και τα άλαλ ψηφιακά μέσα.

Εάν θέλει κάποιος να εργαστεί σε ΜΚΟ υπάρχει η διαφορά του πλάνου επικοινωνίας για εθελοντές ή χορηγίες. Αυτή είναι μια διαφορά που πρέπει να υπογραμμίσουμε σε αυτό το άρθρο γιατί είναι ειδική. Όπως ειδική είναι και η επικοινωνία σε διάφορα ευρωπαικά προγράμματα ή κρατικά. Η βάση όμως είναι ίδια.

Συμπέρασμα

Έτσι λοιπόν βλέπουμε οτι ένας που έχει κάποια προυπηρεσία σε έναν τομέα, μπορεί να χρησιμοποιήσει τις γνώσεις του και να εργαστεί και σε όλους τους τομείς. Η βάση είναι ίδια σε όλους τους τομείς. Αυτό που αλλάζει είναι κάποια πράγματα που αποτελούν το περιεχόμενο και κάποιες τακτικές.

photos:google

Επικοινωνιολόγος. BSc Eπικοινωνία και ΜΜΕ (ΕΚΠΑ), MSc Δημοσιογραφία και Νέα Μέσα (ΕΚΠΑ), MA in Strategic Communications and PR from DEREE. -Life In Media Courses Instructor Έχει εργαστεί σε διαδικτυακά περιοδικά, σε διαφημιστικές εταιρείες, σε εταιρείες ως υπεύθυνη PR και social media manager και σε δημόσιους ερευνητικούς φορείς ως υπεύθυνη επικοινωνίας σε ευρωπαϊκά προγράμματα. Είναι απο τις πρώτες fashion bloggers στην Ελλάδα απο το 2009 με το blog της Life In Style να έχει γίνει case study στο Amsterdam Fashion Institute. To 2012 ίδρυσε το διαδικτυακό περιοδικό Spoiled, το οποίο αποτέλεσε καινοτομία στο χώρο της διαδικτυακής δημοσιογραφίας με αυτό να γίνει case study στο ΟΠΑ και να φτάσει τα 60000 views per day οργανικά σύμφωνα με το Google Analytics. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στις δημόσιες σχέσεις, στο στρατηγικό πλάνο, στο branding, influencer marketing, blogging και νέα μέσα, διαδικτυακή δημοσιογραφία, κοινωνικά δίκτυα.

0 comments on “Δημόσιες σχέσεις σε διάφορους τομείς; Τί διαφορά υπάρχει;

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: